Erre a kérdésre csípőből adódik a megszokott és bárki számára nyilvánvaló válasz: “mert nyáron mindenki nyaral”. Biztos vagy benne, hogy ez a valódi oka? Ha leülsz egy hideg sör vagy üdítő mellé az árnyékba, és logikusan igyekszel gondolkozni, akkor hamar rájösz, hogy ez a sokat hangoztatott “mindenki” bizony eléggé erős túlzás. Ha mindenki nyaralna, akkor Budapest úgy nézne ki, mint egy város az emberiség kihalása után, magyarul nem lenne itt senki!

Egy biztos, tényleg sokan nyaralnak nyáron, de sokkal többen nem, különben megállna az élet és nem menne a metró, és a villamos sem. Elég régóta vagyok már pályán ahhoz, hogy lássam, nem ez a fő oka annak, hogy miért olyan nehéz nyáron jó munkatársat találni? A valóság közelebb áll ahhoz, hogy nyáron azért kevesebb az álláskereső, mert kevésbé van kedvük ilyenkor váltani a munkavállalóknak, erre több okból is jobb a szeptembertől kezdődő időszak. De ez még mindig nem nehezíti meg eléggé a toborzást nyáron, van ugyanis még egy olyan ok, ami nagyon komoly befolyással van a pályázók mennyiségére és minőségére, főleg kvalifikált munkakörökben…

2015 számomra érdekes év, mert eddig toronymagasan marketingest kellett keresnem a legtöbbet, főleg online marketingest. Volt olyan év, amikor az értékesítők domináltak és olyan is, amikor pénzügyi vezetőt kellett sokat keresnem. Idén marketingeseket, és ez azért érdekes, mert januártól kezdve nem telt el olyan hónap, amikor ne kellett volna meghirdetnem egy online marketinges állást, ezért van összehasonlítási alapom.

A dolog pedig úgy fest, hogy januárban egy jó online marketinges álláshirdetésre volt bőven 80 pályázat, és gond nélkül lehetett találni gyöngyszemeket közöttük, addig júniusban 6 volt a negatív rekord, ráadásul egy a munkaerőpiacon nagyon jó nevű céghez!

Hol lehet a kutya elásva, miért van ilyen kevés jelentkező júniusban?

Minden tréningemen megemlítem, hogy a munkaerőpiacot is a kereslet-kínálat törvénye szabályozza, ez határozza meg, hogy egy adott munkakörbe milyen nehezen, és milyen fizetésért tudunk jól teljesítő munkatársat találni. Ilyen szempontból megvizsgálva a kérdést, egy érdekes dologra lettem júniusban figyelmes, arra, hogy a Profession.hu-n nem találok egy fontos számot, amit én figyelni szoktam. Júniusban levették, de én mégis megtudtam, mert az egyes kategóriáknál fennmaradt, hogy mennyi álláshirdetés van ott, így összeadva gyorsan kiderült a szumma.

Mit gondolsz mennyi jött ki?

Ez most nem a Profession.hu reklámja, mert 13.000 db álláshirdetés biztosan jó bevétel hoz, viszont rengeteg reklamációt is, meg elvesztett ügyfelet, mert ha nem találják meg a megfelelő embert, akkor bizony többet nem fognak náluk hirdetni, szóval ez kétélű fegyver. Hogy még jobban lásd, hogy miért érdekes ez a szám, elárulom, hogy januárban kb. 4.000 db álláshirdetés volt fenn, és még márciusban is alig haladta meg az 7.000-t!

És itt a lényeg: januárban eleve sokan keresnek állást az újévi fogadalmak miatt, viszont még relatíve kevés munkáltató hirdet, míg júniusban már kevesebb munkavállaló keres állást, viszont sokkal több munkáltató hirdetett. Több, mint a háromszorosa!

Az elmúlt évek számait és trendjeit is vizsgálva, nem volt még ennyire rossz júniusa a toborzást végző munkaadóknak, mert tavaly is “csak” éppen 10.000 db álláshirdetés volt júniusban, idén meg 13.000. És már tavaly is lehetett a kereslet-kínálat felborulását érezni, de nem ennyire markánsan, mint idén.

Még soha nem tettem ilyet, de volt már olyan ügyfelem, akinek azt javasoltam, hogy várjunk szeptemberig, mert annyira rossz a helyzet!

Hosszú távú trendek

Természetesen, ha már több év távlatából vizsgáljuk, akkor pl. az online marketingesekre láthatóan gyorsabban nő az igény, mint amennyi időközben “keletkezik”, így akár ők is lassan hiányszakmának fognak számítani, mint az informatikusok, gépészmérnökök és értékesítők. Egy azonban biztos, ha csinálsz vállakozásodba éves tervet, akkor kvalifikált munkakörökbe ne a nyárra tervezd a toborzást, hanem ha megteheted, ezzel kezd az évet!