Pár éve még szinte mindenhol munkaerőbőség volt az országban, az óta egyre több iparágban és egyre több vállalatnál szembesülnek azzal, hogy gyakran egészen egyszerű munkakörökre nem találnak megfelelő embert. 10 éve még a gépészmérnököket és informatikusokat, ma már sok helyen betanított munkásokat sem találnak!

Mielőtt megkongatnánk a vészharangot, azért nem árt pár dolgot tisztázni, pl. azt, hogy tényleg magas szakmai színvonalon kerested-e ezeket a munkatársakat? Mit jelent a magas szakmai színvonal? Pl. meg kell nézni a legtöbb álláshirdetést a Profesison.hu-n, na azok pont nem magas szakmai színvonalúak.

Vagy kérdezz meg 10 hr szakembert, hogy közülük hányan tudják, hogyan kell toborozni a LinkedIn-en, vagy hányan futtattak már álláshirdetési kampányt a Facebookon? Szóval vannak itt még komoly tartalékok…

Jellemzően eléggé kvalifikált munkakörökbe szoktam embereket keresni, ráadásul a munkaerőpiacon nevesincs cégekhez, mégis az elmúlt 10 évben csak 2x volt rá példa, hogy a Profession.hu-n megjelenő álláshirdetésen kívül más módszerhez kellett folyamodnom!

Magyarul, az átlagos álláshirdetésekben óriási tartalékok vannak, mégis a legtöbb hr szakembernek gőze sincs róla, hogy botrányosan sz..r álláshirdetéseket ír! Egyszerűen nincs problématudata! Pedig rengeteg tartalék van még az álláshirdetésekben, és úgy önmagában a toborzási marketingben:

  • Pl. ismered-e a direkt marketing szövegírás legfontosabb szabályait, amelyek az álláshirdetéseknél is ugyanúgy működnek?
  • Pl. tudatosan a megfelelő motiváltságú pályázóknak írod-e az álláshirdetéseidet?
  • Pl. tudod-e, hogy melyik az álláshirdetések legfontosabb része, melyiken kell a legtöbbet dolgoznod?
  • Pl. tudod-e, hogy mi a köze céged stratégiájának egy álláshirdetéshez?

Hosszasan lehetne sorolni még a kérdéseket, egy biztos, álláshirdetésből több napos tréninget tudnék tartani, olyan nagy és mélyenszántó téma! Most azt gondolod, hogy miért kerítek ennek ekkora feneket? (vajon mit akarok eladni?)

Elárulom, akkor kerítek valaminek nagy feneket, amikor az eredmények azt igazolják, hogy nagy feneket kell neki keríteni! Ha valami nem működik, annak nemhogy nem kerítek nagy feneket, hanem egyenesen elfelejtem.

Az álláshirdetésekben azonban még óriási tartalékok vannak!

És mi van akkor, amikor mégsem működik az álláshirdetés?

Ilyen is van, ekkor jönnek a jó öreg fejvadász, és az új generációs sourcing módszerek, amelyek jó részét egy háeres vagy irodavezető is meg tudja csinálni, nem kell rögtön méregdrága fejvadászokhoz rohanni…

Jó, a Facebook álláshirdetéseknek ne vágj neki a Facebook súgója alapján, ahhoz már tapasztalt profi kell, de szerencsére van ilyen, aki képes lehetetlen lokációkra, lehetetlen munkakörökbe embert találni, és egy Profession.hu-s kampánnyal összemérhető budget-ért.

De hadd beszéljek a lényegről, ami miatt eleve a címben feltett kérdés felmerült, mennyibe kerül, ha nem találsz pl.:

  • egy jó marketingest?
  • egy jó értékesítőt?
  • egy jó szoftvertfejlesztőt?
  • egy jó mérnököt?
  • egy jó irodavezetőt?
  • egy jó CNC maróst?
  • egy jó szerviztechnikust?
  • egy jó szakácsot?
  • egy jó kőművest?
  • egy jó könyvelőt?
  • egy jó raktárost?

és még sorolhatnám. Mindegyikre végezhetnék pontos számításokat, hogy a kiesett bevétel, eredmény, munka mennyibe kerül, de akárhogy is számoljuk, mindig a sokszorosa jön ki egy jó Profession.hu-s álláshirdetésnek, vagyis min. százezrekbe, de gyakran milliókba kerül az adott munkatárs hiánya!

Ezért tartok errről a témáról több vendégelőadó szereplésével a jövő héten tréninget…