Előszeretettel vállalok olyan megbízásokat, ahol egy új üzletágat, új céget kell beindítani, mert itt rendkívül kreatívan lehet csapatot építeni, új munkatársakat toborozni, az egész üzletág felépítésének stratégiáját kitalálni. Nem a multis módi, ahol van egy szűk kocka, amibe kell keresni egy pontosan odaillő embert, pl. egy 15 fős marketinges csapatba junior Facebook account managert, hanem ennél sokkal tágabbak a határok és a lehetőségek, de a tét is nagyobb.

Egy 0-50 fős vállalkozásnál eleve nem úgy kell munkatársakat toborozni-kiválasztani, mint egy nagyvállalatnál, hiszen sokkal lazábbak a határok az egyes munkakörök között, továbbá minél kisebb a cég, annál univerzálisabb emberek kellenek egy adott munkakörbe, de egy új üzletág beindítása végképp valami egészen más dimenzió. Először is itt – főleg, amikor az első 3-5 embert keressük – egy-egy emberen nagyon sok múlik, nagyjából az egész üzletág sikere! Ilyenkor az egyes pályázók közötti apró különbségek 1 év múlva már akár 4x, 3 év múlva akár 10x árbevétel különbséget jelentenek, de pl. startup cégeknél 3 év alatt akár 100x lehet a különbség…

Vegyünk csak egy konkrét példát, amikor olyan üzletágba keresünk embert, amely a vevőket marketing útján fogja szerezni, ahol ezért az első ember az üzletágban egy marketingest lesz. Legyen a példában szereplő üzletág egy új termékcsoport webáruháza, ahol az új marketingesnek a nulláról kell ezt felépítenie, tehát már az üzletág marketing tervének az elkészítésével kezdődik a feladata (valójában a piac feltérképzésével), és a webáruházat is neki kell kitalálnia nulláról.

Nagyvállalati marketingesek karaktere

Itt egy nagyvállalati marketinges nagy eséllyel elhasal, mert ő megszokta, hogy minden szakfeladatra van ügynökség, vagy alvállalkozó, tehát neki nem egyedül kell egy webáruházat kitalálnia, neki nem egyedül kell a seo-t felépíteni, a PPC kampányokat beindítania, és még sorolhatnám mi mindennel kell ilyenkor foglalkoznia.

Ettől függetlenül már láttam olyan nagyvállalati marketingest, aki hobbiból csinált ilyen “egyszemélyes” webáruházat, így konkrét referenciaként meg tudta mutatni, ki tudtuk elemezni és az eredményeket is el tudta mondani. Lenyűgöző volt!

De volt olyan kkv-nál dolgozó marketinges is, aki “csinált” már webáruházat, csak éppen a mélyebb kérdezgetés után kiderült, hogy az a cége forgalmának kb. 5%-át hozta, és tényleg csak úgy felszínesen volt megcsinálva. De itt, ahol egy nagyreményű (3 éves terv az 1 mrd Ft-os forgalom volt) webáruházat kellett felépíteni, ide bizony édeskevés volt az ő tudása!

Kis lépés, nagy hatás

Hogy mennyire nüanszokon múlnak a dolgok, 5 éve volt egy olyan vállalkozásom, ahol annak köszönhetően tudtuk a rendezvényeinken részt vevők számát 6 hónap alatt 450-ről 1.500 fölé tornászni, hogy elkezdtünk A/B tesztelni minden kis apróságot a weblapunkon, a kampány oldalon és magában a kampányban. Még a jelentkezési form mellett lévő nyíl színét is, és láss csodát, meglepően sok múlott rajta. Ezt nevezik startup-os hozzáállásnak, vagy growth hacking-nek a startup világban. Szerintem ez a marketing csúcsa, de ilyen marketingest találni szinte képtelenség.

A WhatsApp sikere

Jó példa erre a WhatsApp sikere, amely röpke 4 év alatt többszázmillió usert hozott össze, ilyen bődületes növekedést nem lehet a “mindent kiadunk ügynökségnek” típusú hozzáállással elérni, de még a Google-nek sincs annyi pénze, hogy Adwords-el össze lehessen hozni, pedig az nagyon hatékony hirdetési forma! Ide hihetetlen találékonyság, rendkívüli sensibilitás és mély szaktudás kell, és még így is apró nüanszokon fog múlni, hogy 3 év alatt 100 millió vagy 50e felhasználója lesz az adott terméknek!

Agilis toborzás

Egy új üzletág elindításánál soha nem kész koncepcióval keresek munkatársakat, hanem meghirdetek egy munkakört (pl. online marketing menedzsert), majd nyitottan csináljuk a kiválasztást, az-az átlagnál több interjút csinálunk, hogy minél több lehetséges jelölttel találkozzunk, és amikor az ügyfél elé kerülnek a legjobbak, akkor gyakran 4-5 teljesen más karakterű, életkorú, szakmai tapasztalatú, habitusú emberrel találkozhat. Már eleve felkészítem őket, hogy nyitottan nézzék ők is a pályázókat, ne arra koncentráljanak, hogy ki a szimpatikus, kinek milyen képességei vannak, hanem arra, hogy ki milyen tudást, tapasztalatot és képességeket hoz magával az új üzletágba?

Magyarra fordítva, nem meghatározott karaktereket, profilú embereket keresünk, hanem az üzletághoz szükséges szakmai tapasztalatokkal, tudással rendelkező munkavállalókat, majd a megismerésük után döntjük el, hogy kiről tudjuk elképzelni, hogy a legtöbbet hozza a cégbe. Elég gyakran fordul elő ugyanis, hogy a kedves ügyfél előre elképzel egy karaktert, majd a végén egészen más embert vesz fel, és utólag jegyzi meg, hogy milyen jó, hogy az én módszerem követtük, mert így sokkal jobb embert tudott felvenni, mint amit eredetileg el mert volna képzelni!