Örök dilemma minden vezető számára, hogyan motiválja munkatársait? Jutalmazza-e vagy inkább büntesse őket, vagy a kettő elegyét alkalmazza? Van, aki kizárólag a jutalmazásra, míg van, aki kizárólag a büntetésre és keményen a példa statuálásra esküszik. Vajon kinek van igaza?

Pont 3 éve, 2012. novemberében írtam már erről, de most más megvilágításban szeretném tárgyalni a témát, mert különben örök vita marad, hogy melyik “motiválási módszer” a hatékonyabb? Mint oly sok témában, itt is a válasz “dobozon kívül” van, vagyis nem az a kérdés, hogy jutalmazni vagy büntetni, hanem az, hogy biztosan csak ez a két választási lehetőség létezik?

Magyarul magát a felvetést kérdőjelezem meg, és nem csak én, hanem egy nálam jóval nagyobb név a szakmában, Daniel H. Pink, korunk egyik nagy gondolkodója az emberek motiválásának témájában. Mai írásom rövid lesz, inkább nézd meg Daniel H. Pink érdekfeszítő  és szemfelnyitó előadását (18 perc) ebben a videóban…

Az előadáshoz magyar nyelvű feliratot alul a felirat gombra (a fogaskerék mellett balra) nyomva tudod elővarázsolni.

Fontos, ahogy az előadásból is lejön, vannak olyan típusú feladatok és olyan típusú emberek, akiknél a “régimódi” jutalmazok/büntetek módszer működik, de a lényeg, hogy viszont vannak olyanok, ahol ez egyenesen csökkenti a teljesítményt. Ráadásul ezek azok a munkakörök, azok a típusú emberek, akik nagyon nagy hatással tudnak lenni egy csapat, egy vállalat összteljesítményére, hiszen ezek a kreatív, innovatív gondolkodást igénylő munkakörök, és kreatív emberek, amelyek nélkül nincs innováció, és nincs ugrásszerű fejlődés.

Ha nincs megfelelő mennyiségű és minőségű innováció, akkor egy innovatívabb versenytárs le fogja a céged nyomni a piacon, de minimum el fog húzni, és el fogja vinni az iparági profit jó részét, mint pl. az Apple a mobiltelefóniában, vagy a Mannaszappan.hu a natúrszappanok piacán, hogy ne csak külföldi példákat hozzak.

Kreativitás és innováció

A kreativitásról és innovációról éppen ma jelent meg egy elgondolkodtató interjú Árvai Péterrel, a Prezi alapítójával.

Ma az innováció korszakát éljük, vagyis kreatív fejlesztésekkel lehet a piac élvonalába kerülni. Nem véletlen, hogy ma már nem létezik olyan vállalat az autóiparban, ahol ne alkalmaznák a Lean management-et, amely másról sem szól, mint a folyamatos innovációról, amelybe a legegyszerűbb dolgozókat is bevonják. Egy tipikus japán autóipari beszállító cégnél havi innovációs célok vannak, még egy műszakvezető szintjén is állandó fejlesztések folynak, nincs megállás.

És a lényeg pont ez, Daniel H. Pink előadása is erről szól, hogy az innovációt egyenesen blokkolja a jutalmazok/büntetek rendszer!